About Me

My photo
Sedang mencari tahu tentang kehidupan. Melalui hari-hari demi menimba pengalaman. Biar menjadi teladan dan pedoman...

Sunday, March 4, 2012

Aku dan Orang-orang Penting Hidupku

Aku memang gila. Tak perlu tunggu lama bila aku dah nekad. Tanggungjawab yeng tergalas di bahu selalu buat aku rimas tapi apapun yang berlaku, aku tetap kena tanggung, kan? Berhak memilih atau tidak, andainya tanggungjawab itu suda diserah, tetap kena galas. Kenapa perlu lari dari tanggungjawab? Tanggungjawab buat seseoarang itu lebih matang. Lebih banyak tanggungjawab, maka lebih penting seseorang itu di mata masyarakat.

Aku orang penting? Bukan. Aku cuma berkhidmat untuk orang penting dalam hidupku. Siapa? Merekalah yang memberi rasa kasih dan sayang. Merekalah yang sentiasa ada bila-bila saja aku perlukan. Menjadi tugas aku untuk selalu ada bila saja diperlukan.

Semalam hari tersibuk aku. Kerja. Membantu adik dan sepatutnya menghadiri majlis pernikahan teman baik. Akibat terlalu sibuk,aku terlepas majlis pernikahan. Dari Subang ke LCCT dan terus ke Melaka. Tanpa rehat lama, memandu pulang ke Subang. Tiba di rumah pada Jam 3++ pagi.

Hari ini, akibat terlalu letih aku tak ke pejabat tapi WAJIB hadir majlis persandingan teman baik. Tak sempat menunggu majlis tamat, aku bergegas pulang. Kononnya nak siapkan kerja yang terbengkalai. Dalam perjalanan pulang, aku dikejutkan dengan berita seorang lagi teman rapat merangkap adik dimasukkan ke wad unit rawatan rapi di Hospital Pulau Pinang. Bagai nak luruh jantung. Setibanya di rumah, otak sudah tak mampu bekerja lebih lalu aku pun tumbang.

Terlalu banyak perkara dalam hidup dan terlalu pantas semua berlaku. Kadang-kadang kita tak sedar pun sebenarnya kita punya tanggungjawab besar sebagai individu sehinggalah perkara-perkara yang kita tak jangka berlaku. Tanggungjawab yang kita galas sama ada rela atau tidak secara tidak langsung menjadikan kita sebagai orang penting dalam hidup orang-orang penting dalam hidup kita.


~~Minta semua yang membaca n3 ni mendoakan agar kesihatan teman rapat merangkap adikku (Muhammad Redzuan Bin Mat Radzi)pulih seperti biasa. Usikan dan gurauannya selalu menjadikan hari-hari terasa ceria. Amin.

No comments: