About Me

My photo
Sedang mencari tahu tentang kehidupan. Melalui hari-hari demi menimba pengalaman. Biar menjadi teladan dan pedoman...

Tuesday, October 15, 2013

Salam Aidiladha

...السلام عليكم
Lama sudah kiranya jari-jari munggil ini tidak menaip kisah. Ecewah. Berikutan masa yang sangat terhad dan emosi yang selalu tak stabil, maka jaranglah dapat menambah cerita kurang "hot" di sini.

Bagaimana dengan sambutan Hari Raya Aidiladha di tempat anda? Bukan main lagi bertanya macamlah ramai sangat yang datang singgah baca blog suam-suam kuku ni. Hihihi... Tak kisahlah sama ada raya disambut meriah atau tidak, asalkan cuti hari ini diguna sebaik mungkin. 

Seperti yang kita sedia maklum, bila sebut sahaja Aidiladha ramai yang sudah terbayangkan ibadah qurban. Apa tu? Eh, takkan tak tahu pula... Hari Raya Aidiladha juga disebut Hari Raya Qurban oleh masyarakat di Malaysia. Ibadah qurban itu sunat muakad iaitu ibadah yang digalakkan oleh Allah untuk menyembelih binatang ternakan seperti kambing, lembu mahupun unta bagi yang berkemampuan. Ibadah qurban dilakukan pada pagi raya sehinggalah terbenamnya matahari 13 Zulhijjah. Pernah dengar kisah Nabi Ibrahim a.s? Ya, baginda telah disuruh menyembelih anaknya, Nabi Ismail a.s sebagai tanda ketaatan baginda terhadap suruhan Allah. Bapa mana yang tak sayang anak, kan? Melihatkan kesungguhan Nabi Ibrahim a.s yang ikhlas dan begitu taat kepada Allah sehingga bersedia mengorbankan anak kesayangannya, Allah menggantikan anaknya dengan seekor kibas. Maka, Nabi Ibrahim pun sembelihlah kibas dan terselamatlah anaknya dari disembelih. Untuk pengetahuan semua, kita tak boleh sembelih binatang ikut suka hati. Terdapat syarat-syarat yang perlu kita ikut. Hmmm... Nak tahu lebih lanjut silalah baca tulisan-tulisan dari sumber sahih. Saya ni cerita berdasarkan apa yang saya dengar masa zaman kanak-kanak dulu. Bedtime story...

Aidiladha juga sinonim dengan ibadah haji di Mekah yang dilakukan pada hari yang sama dengan ibadah qurban. Di mana ribuan umat Islam berkumpul dari seluruh pelosok dunia bagi menunaikan rukun Islam kelima. Teringin betul hati ini melawat tanah suci. Apakan daya, belum ada kemampuan. Kepada yang belum pernah ataupun teringin lagi nak jejak tanah suci, sama-samalah kita berdoa agar diberi kesempatan melawat dan menziarah rumah Allah sekaligus menunaikan rukun Islam kelima. Amin... 

Kalau Aidilfitri kita sambut meriah sehingga sebulan selepas penat menahan diri dari lapar, dahaga dan perkara-perkara yang membawa kepada maksiat, Aidiladha juga patut dirai tak kurang meriahnya. Ibadah qurban merupakan simbolik kepada rasa kasih dan sayang sesama umat. Sanggup berkorban dan berkongsi harta apa adanya sesama muslim. Bagi yang belum berkemampuan untuk menyembelih binatang qurban seperti saya, elok rasanya kita korbankan sikap dan sifat negatif yang lama melekat pada hati yang memudaratkan diri dan yang lain. Semaikan rasa positif agar hidup kita sentiasa terasa aman dan tenteram demi kesejahteraan bersama.

Akhir kata dari saya,
Salam Aidiladha!


Thursday, September 5, 2013

Kek Ekspres

Pada suatu malam yang damai, selepas sejam berendam dan berenang-renang di kolam renang, saya pulang ke rumah dengan harapan nak makan kenyang-kenyang. Kelaparan yang agak tak boleh tahan membuatkan saya singgah ke pasaraya untuk membeli beberapa bahan makanan dan sedikit keperluan peribadi yang lain. Ralit tengok barang, terlupa terus perut yang lapar. Apa yang saya beli? Satu pek biskut marie dan susu rendah lemak. kononnya untuk mengalas perut. Setibanya saya di rumah, saya dapati mama sediakan banyak pula menu makan malam. Disebabkan sudah terbeli biskut yang dijamin tak akan dimakan oleh sesiapapun, saya mengajak mama untuk membuat kek batik. Ya, pada asalnya, kami berniat mahu membuat kek batik.

Memandangkan bahan masakan yang serba kekurangan, kami berkeputusan untuk guna saja apa yang ada.

Bahan-bahannya;
5 butir telur ayam
1 pek butter cap Buttercup saiz kecil, 250g kot.
1 cawan serbuk coklat
1 pek biskut marie perisa original
1 tin susu pekat manis
Sedikit gula - sukatan ikut sedap tekak masing-masing... Heheh...
Sedikit nescafe untuk kuatkan rasa coklat. 

Cara-caranya;

Pukul hingga sebati campuran telur dan butter. Seeloknya biar butter cair/lembut baru lah pukul bersama telur sehingga kembang. 
Panaskan campuran tadi di atas api. Masukkan susu pekat manis dan kacau sehingga sebati.
Setelah agak sebati, masukkan serbuk coklat dan kacaukan sekali lagi.
Kemudian, masukkan sedikit gula dan nescafe. Ikutselera masing-masing.
Patahkan kepingan biskut sehingga menjadi kecil tetapi elakkan daripada menjadi terlalu kecil. Sebab biskut ini akan membantu mendapatkan tekstur yang cantik untuk kek. Ingat, patahkan biskut. Bukan hancurkan!
Masukkan biskut tadi ke dalam bancuhan coklat yang masih di atas api. Perlu diingatkan di sini, bancuhan coklat mestilah sentiasa dikacau di atas api bagi mengelakkan ketulan-ketulan yang tak menarik perhatian. 
Setelah campuran coklat meliputi seluruh permukaan biskut, tuangkan dan mampatkannya ke dalam bekas. Biarkan sejuk.

Saya biarkan semalaman di dalam peti sejuk sebelum memotongnya kepada ketulan kecil (chunk) untuk bekalan ke pejabat.

 

Hasilnya? Ehem2... Sepotong je yang saya dapat rasa, selebihnya telah dibedal oleh officemate yang macam pirana. Walaupun rupanya xberapa menarik kalau dibandingkan dengan kek batik sebenar, tapi rasanya boleh tahan sedap.

 

Kepada sesiapa di luar sana yang teringin nak cuba buat kek sendiri di rumah, bolehlah cuba kek ekspres resepi saya dan mama. 

Selamat mencuba!
XOXO

Thursday, February 28, 2013

Happy Birthday ORISSA!!!

28 Feb 2013... such a long journey and seems like you've learned a lot along the way... We've been friends for about five years plus... All the good and bad, ups and downs we shared...  (sdey x intro? XD)

Well Buddy, my birthday wishes for you...
1. Have a great day
2. Cherish every moment
3. Be safe and sound
4. Do not OVERJOY
5. May you find someone SPECIAL on your "cuti2 trip@KK"
6. Get MARRIED soon!!!
and... see you on SUNDAY... ^_^

video

XOXO!!!